Jokainen lapsi ansaitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään. Me uskomme, että laadukas varhaiskasvatus syntyy yhteisöllisestä pedagogiikasta – tavasta toimia, jossa tuetaan ja vahvistetaan oppimista osana yhteisöä.
_______________________________________________________________
Laaja-alainen varhaiskasvatuksen erityisopettajuus on yhteisöllisen ajattelun sydämessä. Erityisopettaja ei ole vain “erityislasten opettaja”, vaan koko yhteisön pedagoginen kumppani: kaikkien lasten, kasvattajien ja perheiden rinnalla kulkeva ammattilainen, jonka työssä oppiminen, kasvu ja hyvinvointi ovat yhteinen asia.
Laaja-alainen erityisopettaja on arjen tuki
Laadukas varhaiskasvatus tarkoittaa meillä sitä, että tuki kuuluu kaikille – ei vain tuen lapsille. Yhteisöllinen pedagogiikka tekee tuen näkyväksi arjen tilanteissa sekä leikeissä, oppimistilanteissa että vuorovaikutuksessa.
Laaja-alaisen erityisopettajan työ rakentuu kolmen päätehtävän ympärille:
1 Pedagoginen ohjaus
Erityisopettaja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi tukitoimia yhdessä muun kasvatushenkilöstön kanssa. Hän tuo arkeen konkreettisia ratkaisuja, joilla voidaan tukea lasten oppimista, kielellistä kehitystä ja tunne-elämän vahvistumista jo varhaisessa vaiheessa varmistaen, että tarvittava tuki rakentuu arjen toiminnan sisälle.
2 Ennaltaehkäisevä tuki
Erityisopettajan työn keskiössä on varhainen tunnistaminen ja ajoissa toiminen. Läsnäolo auttaa rakentamaan oppimisympäristöjä, joissa haasteet eivät kasautuisi, vaan jokainen lapsi saa oppimiseen, vuorovaikutukseen tai tunnetaitojen kehitykseen tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti.
3 Moniammatillinen yhteistyö
Erityisopettaja rakentaa yhteistyötä huoltajien, kuntien ja sote-toimijoiden kanssa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Tavoitteena on vahvistaa kasvun ja oppimisen edellytyksiä yhdessä.
Erityisopettajan tiivis mukanaolo päiväkodin arjessa auttaa tiimejä näkemään, miten yhteiset keskustelut rakentavat lapsilähtöistä toimintakulttuuria.
Yhteisöllinen ote tekee mallistamme ainutlaatuisen
Erityisopettajatoiminta on meillä keskeinen osa pedagogisen laadun ja hyvinvoinnin johtamista, joka on arjen kehittämisen ytimessä.
• Tuemme tiimejä vahvistamaan lasten kielellistä, sosiaalista ja emotionaalista oppimista osana päivittäistä toimintaa.
• Hyödynnämme pedagogista dokumentointia ja tutkimustietoa varhaisen tuen ja ennaltaehkäisevän työn kehittämisessä.
• Rakennamme jatkuvan oppimisen kulttuuria, jossa tuki suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan yksilö- ja ryhmäkohtaisesti.
Erityisopetus varhaiskasvatuksessa on luonteva osa yhteisön arkea. Laaja-alainen erityisopettaja toimii liikkeellepanevana voimana; ennaltaehkäisevän tuen, dialogisuuden ja osallisuuden asiantuntijana. Hän auttaa rakentamaan oppimisympäristöjä, joissa oppimisvaikeudet ja kielelliset haasteet havaitaan varhain. Oppimisen, tunteiden sanoittamisen ja kielellisen kehityksen tukemisessa jokaisella kasvattajalla on roolinsa.
Näin jokainen lapsi saa kokea ilon, kun hänet nähdään, kuullaan ja hänen vahvuutensa pääsevät loistamaan.