Toiminnastamme

Yhteisöllistä pedagogiikkaa

Kaiken toimintamme keskiössä on yhteisöllinen pedagogiikka. Lasten oppiminen tapahtuu parhaiten vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Tavoitteemme päiväkodeissa on luoda oppimistilanteita, joissa lapset voivat toimia yhdessä, vastaanottaa apua toisiltaan ja kokea oppimisen iloa.

Yhteisöllinen pedagogiikka kehittää myös sosiaalista vastuullisuutta. Lapset oppivat kielellisiä, sosiaalisia ja tunne-elämän taitoja. Ne luovat perustan terveelle itsetunnolle ja yhteiskunnalliselle osallistumiselle.

Yhteisöllinen pedagogiikka

Näin opimme

Toiminnassamme korostuu projektimainen pienryhmätyöskentely. Yhdessä tekeminen
synnyttää osallisuuden kokemusta, oppimisen iloa ja lisää tunnetta siitä, että oma panos
ryhmässä on tärkeä.

Visuaaliset tukimenetelmät auttavat kuuntelu- ja keskittymistaitojen kehittämisessä.
Sosiaalisia ja kielellisiä taitoja harjoittelemme muun muassa roolileikkien, pelien ja
ruokakasvatuksen muodossa.

Opimme tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteita tunnekorttien ja leikkien avulla. Meillä on
ystäväpäiviä, jolloin lapset tekevät hyviä tekoja toisilleen.

Osallistamme mukaan pedagogiseen tekemiseen koko yhteisön. Osallistumme alueellisiin hyväntekeväisyystempauksiin ja osallistamme mukaan myös muun muassa isovanhempia ja alueen kouluja osaksi toimintaa. Teemme yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa – saamme esimerkiksi kirjastoyhteistyön kautta kirjoja perheille arjen sujuvoittamiseksi.

Toimintaamme kuuluvat retket esimerkiksi kirjastoon, paloasemalle, teatteriin, maatilalle,
yrityksiin ja paikallisiin kauppoihin. Opimme yhteisöstä olemalla olennainen osa sitä.

Näitä taitoja opimme

Meillä lapsi oppii toimimaan osana yhteisöä, arvostamaan itseään ja tuntemaan olonsa
turvalliseksi.

Lapsi oppii osallistumaan päätöksentekoon ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä muiden
kanssa. Samalla hän oppii itsehillintää ja kohtaamaan niin omia kuin muidenkin tunteita. Hän omaksuu yrittäjämäistä asennetta löytämällä kiinnostuksenkohteita ja kulkemaan kohti unelmiaan.

Yhteenkuuluvuus, keskinäinen tuki ja yhdessä toimiminen yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi auttavat lapsia ymmärtämään, että olemme kaikki osa samaa yhteisöä. Lapsi oppii, että meidän tulisi antaa ja vastaanottaa apua toisiltamme, erityisesti vaikeina aikoina.

Lapselle opetetaan myös kaupankäynnin, talouden ja rahankäytön perusteita.

Kehitämme ja kehitymme

Yhteisöllisen pedagogiikan mukaisessa toimintakulttuurissa toiminnan kehittäminen on
keskiössä. Varhaiskasvatuksen edelläkävijöinä olemme erityisesti halunneet panostaa laatuun ja sen kehittämiseen.

Laatujohtaja ja -päällikkö yhdessä tiiminsä kanssa huolehtivat toiminnan tasalaatuisuudesta. Meillä on käytössä laadun vuosikello, jossa on määritelty vuoden pedagogiset painopistealueet. Vuonna 2025 keskitymme erityisesti kielellisiin taitoihin. Vuonna 2024 painopistealueena oli sensitiivinen vuorovaikutus.

Oppimisen johtaminen mahdollistuu tiimimallin kautta. Meillä on muun muassa varhaiskasvatuksen erityisopetuksen, ruokakasvatuksen, pedapäällikön ja alueellisen
yhteistyön tiimejä.

Panostamme säännölliseen henkilökunnan koulutukseen pedagogisen toiminnan laadun parantamiseksi. Omat varhaiskasvatuksen erityisopettajamme ja toimintaterapeuttimme
järjestävät koulutuksia ajankohtaisista aiheista. Johtajien sisäinen koulutus on säännöllistä.

Lisäksi järjestämme vanhemmille yhteisiä koulutuswebinaareja, koska yhdessä me tätä kasvatustyötä teemme.

Olemme mukana kansallisesti vertailtavissa olevassa laadun arviointijärjestelmässä, jonka
on kehittänyt Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi. Henkilökunta itse arvioi oman toimintansa laatua ja päättää yhteiset kehittämiskohteet, joiden toteutumista arvioidaan toimintakauden aikana.

Toimintamme periaatteet

Pedagogiikkaamme ja oppimismenetelmiämme ohjaavat neljä toimintaperiaatetta, joissa
lapsi on keskiössä.

Lapset keskipisteessä

Meillä lapsesi oppii nauttimaan arjesta, löytämään ammattikasvattajien tukemana yksilölliset vahvuutensa ja kukoistamaan juuri sellaisena kuin hän on.

Kasvattajamme ovat koulutettuja ammattilaisia, jotka ovat aidosti läsnä, kuuntelevat ja luovat kotoisan ilmapiirin.  Tuttujen aikuisten kanssa lapsesi voi kasvaa ja oppia omassa tahdissaan. Tarjoamme yksilöllistä tukea tavalla, joka vastaa hänen tarpeitaan.

Kulmakivi lapset

Katse tulevaisuuteen

Meillä lapsesi oppii ilmaisemaan itseään, käsittelemään lapsen oman ryhmän kasvattajien, erityisopettajiemme ja toimintaterapeuttimme tukemana tunteitaan ja toimimaan muiden kanssa.

Valitettavasti stressi, kiire ja suuret odotukset varjostavat liian monen lapsuuden iloa. Verkanappuloissa olemme päättäneet taistella näitä haasteita vastaan. Varhaiskasvatuksen opettajat, sosionomit ja lastenhoitajat tarjoavat tukea ja kasvatusta, jolla ennaltaehkäistään elämänhallinnan haasteita.

Me kehitämme lapsesi kielellisiä, sosiaalisia ja tunne-elämän taitoja, jotka luovat perustan terveelle itsetunnolle, oppimiskyvylle, tulevalle hyvinvoinnille ja yhteiskunnalliselle osallistumiselle.

Kulmakivi katse tulevaisuuteet

Hyvinvointia tukeva

Meillä lapsesi oppii hyvän elämän ja terveellisen ruuan merkityksen, ja
sosionomien tukemana myös sinä saat tukea vanhemmuuden haasteisiin.

Luotamme hyvinvoinnissa myös hyvän ruoan voimaan. Ruokakasvatus on yksi tärkeä osa toimintaamme. Nautimme omissa keittiöissämme valmistettua maukasta ruokaa, jonka raaka-aineet valitaan kotimaisuus, luomu ja lähiruoka edellä. 

Me tiedämme, että lapsen hyvinvointi on kytköksissä myös perheen hyvinvointiin. Siksi olemme myös sinun tukenasi. Järjestämme vanhemmille tilaisuuksia ja tukea, jotka tekevät arjesta helpompaa.

Me tarjoamme lapsille turvallisen sylin ja kiireettömän ilmapiirin.

Kulmakivi Hyvinvointia luova

Vaikutus, joka kestää

Meillä lapsestasi kasvaa itsenäinen, yhteistyö- ja oppimiskykyinen ihminen – nämä taidot vievät lapsesi epävarmassa ja muuttuvassa maailmassa pitkälle.

Panostamme laadukkaaseen pedagogiikkaan ja kasvuympäristöön, jossa lapset oppivat tekemään itse. Meillä tekemällä oppiminen tarkoittaa, että lapset ratkaisevat ongelmia ja oppivat yhdessä. Ruokakasvatuksessa se tarkoittaa, että lapset oppivat ottamaan ruokaa itse.

Yksityisenä toimijana me haluamme tarjota parasta mahdollista asiakaspalvelua. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme, jotta osaamisemme on tasokasta ja toimintamme on laadukasta, ketterää ja sujuvaa. Me pystymme joustavasti vastaamaan perheiden muuttuneisiin tarpeisiin. Yksilöllinen huomio, jatkuva vuoropuhelu vanhempien kanssa ja joustavuus muuttuvissa tilanteissa tekevätkin palvelustamme ainutlaatuisen.

Kulmakivi vaikutus

Mitä olet etsimässä?